Gay friendly - a c� to?
Zupe�nie inaczej za� wygl�da ta sprawa u naszych zagranicznych s�siad�w. To w�a�nie w Ameryce P�nocnej pod koniec XX wieku pojawi�a si� idea okre�lona mianem gay friendly czyli inaczej przyjazny dla gej�w (tak�e dla lesbijek). Gay friendly to nic innego jak szereg dzia�a� podejmowanych na rzecz zapewnienia gejom r�wnych praw w�r�d spo�ecze�stwa. S� to tak�e wszelkie dzia�ania, miejsca oraz instytucje, kt�re tworz� �rodowisko sprzyjaj�ce i akceptuj�ce homoseksualist�w.
Gay friendly to nie tylko pusta idea. To przede wszystkim konkretne dzia�ania, kt�re widoczne s� w dos�ownie wszystkich dziedzinach �ycia. G��wnym celem gay friendly jest zbudowanie dla os�b homoseksualnych, swego rodzaju azyli, w kt�rych b�d� oni mogli swobodnie dokona� zakup�w, wynaj�� dla siebie pok�j na czas wakacji czy nawet skorzysta� z niezb�dnej us�ugi medycznej. Przyjrzyjmy si� zatem nieco bli�ej gay friendly.
Powiedzieli�my ju� sobie, �e idea wyros�a na pod�o�u i w oparciu o dzia�ania ruchu na rzecz obrony praw homoseksualist�w. Mia�o to miejsce pod koniec XX wieku. Nie do ko�ca wiadomo, kto by� propagatorem tej w�a�nie idei ale jedno jest pewne – gay friendly bardzo szybko zaistnia�o na arenie publicznej. Dzisiaj jest to poj�cie mi�dzynarodowe. Gay friendly posiada nawet swoje specjalne oznaczenie jakim jest logo przedstawiaj�ce kolory t�czy. T�czowa flaga to znak, kt�ry jest obecnie rozpoznawany w ka�dym zak�tku �wiata.
Na poj�cie gay friendly sk�adaj� si� przede wszystkim:
Lokale turystyczne czyli ca�a baza hotelowa a tak�e liczne kawiarnie czy te� restauracje; nale�y jednak podkre�li�, �e s� to lokale czy miejsca w kt�rych obs�ugiwani s� tak�e heteroseksualni klienci jednak�e geje a tak�e lesbijki maj� tutaj jakby pierwsze�stwo;
Us�ugi i produkty, kt�rych potencjaln� grup� docelow� s� w�a�nie osoby homoseksualne – liczy si� nawet i� firmy, kt�re decyduj� si� na wypuszczanie tego typu produkt�w, rok rocznie zyskuj� na swoim pomy�le bardzo wiele;
Stacje telewizyjne i radiowe, promuj�ce artyst�w odmiennej orientacji seksualnej czyli gej�w i lesbijek s� to mi�dzy innymi GAY.tv (pomys�odawca to sie� Sony) oraz Outzone TV (pomys�odawc� jest sie� Brawo);
Czasopisma dla gej�w – tutaj pomys�odawc� i wydawc� jest Playboy
Specjalne us�ugi bankowe – tego typu us�ugi �wiadcz� mi�dzy innymi Deutsche Bank, CitiBank oraz VW Bank;
Opieka medyczna – s� to specjalne kliniki i szpitale w kt�rych lecz� si� osoby homoseksualne – s� to tak�e kliniki ginekologiczne umo�liwiaj�ce parom homoseksualnym pocz�cie dziecka (w przypadku kobiet) lub te� natychmiastow� jego adopcj� (w przypadku m�czyzn)
Moda – to sie� sklep�w oraz produkt�w ubraniowych dla klient�w LGBT;
Produkty dzieci�ce – czyli specjalne koszulki, �liniaczki oznakowane logo „I love my dads” (kocham swoich tatusi�w) – istnieje te� linia dla dzieci lesbijek.
Gay friendly to bardzo szerokie jak widzimy poj�cie, co �wiadczy o tym, �e jest to idea jak najbardziej trafiona. W Polsce, tak�e pojawiaj� si� ju� tego typu miejsca, przyk�adem mog� by� hotele czy restauracje w Krakowie, oznakowane specjalnym logo czyli flag� t�czow�.